Kia gaat verbeterde waarschuwingssystemen testen om de Europese verkeersveiligheid te verhogen

-      Het project ‘Safety Priority Services’ gebruikt livegegevens om bestuurders te waarschuwen voor dreigende gevaren en naderende noodvoertuigen

-      Het bouwt voort op de bestaande ingebouwde waarschuwingsfuncties van Kia, zoals voor obstakels, ongevallen en uitzonderlijke weersomstandigheden

-      De waarschuwingen zullen in de bestaande systemen van de auto worden geïntegreerd om afleiding van de bestuurder te voorkomen

-      De drie jaar durende test loopt vooruit op de nieuwe EU-wetgeving voor 2025

Kia onderzoekt de ontwikkeling en evaluatie van geavanceerde nieuwe waarschuwingssystemen die bestuurders met behulp van livegegevens zullen waarschuwen voor gevaren en bouwt daarbij voort op zijn bestaande gamma waarschuwingsfuncties. De test kadert in het project ‘Safety Priority Services’, een door de Nederlandse regering geïnitieerd testschema ter verbetering van de verkeersveiligheid, dat anticipeert op nieuwe EU-wetgeving die naar verwachting in 2025 van kracht zal worden.

In samenwerking met Hyundai, TomTom, ANWB, Inrix en Be-Mobile onderzoekt Kia het potentieel om bestuurders te waarschuwen voor naderende noodvoertuigen. Aangezien veel bestuurders bij het horen van een sirene niet zeker zijn van de rijrichting van deze voertuigen, geeft het nieuwe waarschuwingssysteem het type noodvoertuig weer, evenals de richting waaruit het nadert. De nieuwe functie zou in eerste instantie met ambulances werken maar later zullen er ook andere noodvoertuigen worden toegevoegd.

Kia wil ook meldingen ontwikkelen die bestuurders kunnen waarschuwen voor bijkomende gevaren in het dagelijkse verkeer, zoals onverwachte en mogelijk gevaarlijke situaties. Zo zou men bestuurders kunnen waarschuwen voor naderende spookrijders, afgesloten rijstroken en files die mogelijk aan het zicht onttrokken zijn. Dat zou een aanvulling vormen op de bestaande waarschuwingen (obstakels, wegwerkzaamheden, ongevallen en uitzonderlijke weersomstandigheden) die worden weergegeven op de infotainmentsystemen van Kia-voertuigen.

Hoewel de Nederlandse overheid de exacte criteria op voorhand zal vastleggen, zal Kia ernaar streven om deze bijkomende waarschuwingen te integreren in het bestaande infotainmentsysteem van zijn voertuigen om onnodige afleiding van de bestuurder te voorkomen en tegelijk het bewustzijn te verhogen met auditieve, visuele en haptische waarschuwingen. Deze waarschuwingen vereisen geen input zodat bestuurders hun handen op het stuur kunnen houden. Tijdens de hele studie zal Kia feedback geven over de kwaliteit van de NDW-gegevens, zodat deze waar nodig kan worden verbeterd.

Sjoerd Knipping, Vice-President Product and Marketing bij Kia Europe, verklaarde:

“We zoeken altijd manieren om de veiligheid van onze klanten en andere weggebruikers te verbeteren door onze voertuigen uit te rusten met de nieuwste hoogtechnologische actieve veiligheidsvoorzieningen. We kijken ernaar uit om met onze betrokkenheid bij het project ‘Safety Priority Services’ een nieuw gamma innovatieve waarschuwingssystemen te ontwikkelen om rijden in Europa nog veiliger te maken.”

Mark Harbers, de Nederlandse Minister van Infrastructuur en Waterstaat, verklaarde:

“98% van de automobilisten gebruikt tegenwoordig digitale informatie tijdens het rijden. Daarnaast tonen piloottests en projecten aan dat waarschuwingen tijdens het rijden een positief effect hebben op de verkeersveiligheid. Ik wil deze ontwikkelingen graag omarmen, te meer omdat auto- en vrachtwagenbestuurders aangeven dat ze dergelijke waarschuwingen waarderen en er steeds meer op vertrouwen. In het kader van dit project zullen we samenwerken met zes organisaties om ervoor te zorgen dat ze bestuurders op een veilige manier de juiste informatie geven.”

Het project ‘Safety Priority Services’ loopt drie jaar ter voorbereiding van een verwachte nieuwe verplichting om gegevens met betrekking tot waarschuwingen te delen, die naar verwachting in 2025 in de Europese regelgeving zal worden vastgelegd.

Marc Coopmans

PR & Events Manager